INNOWACJE
Pomagamy zarządom, zespołom marketingu oraz kierownikom ds. rozwoju wdrażać procesy innowacyjne, które pozwalają firmom prześcigać konkurencję i budować nowe standardy w swoich branżach.
Pozwalamy uciec od pułapki benchmarkingu i podejmować skalkulowane i opłacalne ryzyko innowacji.





Innowacje są niezmiernie pożądane w każdym biznesie, bo dzięki nim wygrywa się na konkurencyjnym rynku. Często jednak pojęcie innowacyjności jest nadużywane i służy po prostu do bardziej spektakularnego opisu różnych zmian w firmach – niekoniecznie przełomowych. Natomiast faktycznych innowacji na rynku nie jest wiele.
Dlaczego tak się dzieje, że mimo całkowitej zgody w biznesie co do potrzeby innowacji tak rzadko można ich doświadczyć? Ten efekt nazywamy „paradoksem innowacji”.
Wynika on głównie z dwóch czynników:
- 90% aktywności rozwojowej firmy, to procesy optymalizacyjne, a procesy innowacyjne wymagają innych umiejętności i działań
– przełączenie się z pierwszego sposobu myślenia na drugi jest dla większości indywidualnych pracowników i całych firm bardzo trudne.
- Innowacje to coś, czego nikt inny na rynku nie robi w danej branży – tym samym wiążą się z założenia z bardzo dużym ryzykiem.
Niewiele firm ma odwagę podjąć takie ryzyko. Najczęściej słyszymy od klientów: „chcemy być najlepsi w ….”, a po propozycji innowacyjnego rozwiązania pada komentarz „tak, ale proszę pokazać, jak to działa i jakie firmy wdrożyły takie rozwiązania”. Takie podejście pokazuje dwie wzajemnie wykluczające się tendencje.
U tych, którzy poszukują dróg do niestandardowych i przełomowych rozwiązań najczęściej spotykamy następujące wyzwania:
- Jak szybko tworzyć innowacyjne pomysły?
Mimo czasu poświęconego na proces kreatywny ostateczne portfolio rozwiązań często nie wykracza poza standardowe pomysły optymalizacyjne. Jak sprawić, aby ten czas zaowocował naprawdę nowatorskimi rozwiązaniami?
- Jak tworzyć pomysły, które są sensowne biznesowo?
Równie często widzimy, że efektem tzw. „burz mózgów” są listy bardzo ciekawych pomysłów, ale niestety z obszarów, które komercyjnie mają bardzo niski związek z rezultatami biznesowymi. Jak skanalizować proces kreatywny w strategicznie najbardziej istotne obszary (kreatywność biznesowa zamiast radosnej twórczości)?
- Jak zarządzać ryzykiem w innowacjach?
Jak zredukować ryzyko do poziomu akceptowalnego dla danego biznesu? Jak zarządzać tym obszarem w taki sposób, że nie blokuje on podejmowania niestandardowych inicjatyw w firmie?
- Jak skutecznie wdrażać innowacje?
Z racji tego, że innowacje są kompletnie nowym rozwiązaniem wymagają innego podejścia wdrożeniowego niż procesy optymalizacyjne. Jak zadbać, aby innowacja nie umarła w trakcie wdrożenia?

Wieloletnie doświadczenia w zakresie projektów związanych z rozwojem i efektywnością pokazały nam, że innowacje wymagają innego podejścia i umiejętności niż standardowe procesy rozwojowe. Pierwszym krokiem jest m.in. rozdzielenie procesów efektywnościowo-optymalizacyjnych od procesów innowacji.
Wdrażamy procesy innowacji, które dostarczają istotnych biznesowo produktów.
W procesie wdrożenia kluczowymi elementami są m.in.:
- Budowanie procesu zarządzania innowacjami oraz jego połączenie ze strategią biznesową i procesami rozwoju.
- Dostarczanie "materiału kreatywnego" jako punktu wyjścia, czyli tzw. „pożywki”, na której budowane są kreatywne rozwiązania.
- Treningi kreatywności – rozwijanie umiejętności kreatywnych.
- Wdrażanie metod testowania innowacji

Główne rezultaty współpracy z nami dotyczą efektywności procesu innowacji:
- Zdefiniowany, sprawnie funkcjonujący proces kreatywności biznesowej - INNOVATHINK
- Rozwinięte umiejętności innowacji biznesowych u pracowników.
- Ostateczne rezultaty procesów innowacyjnych, które można umieścić w 4 najbardziej kluczowych dla biznesu obszarach:
- Innowacje produktowe – udoskonalone produkty i portfolio produktów.
- Innowacje usługowe – nowe usługi wspierające strategię.
- Innowacje komunikacyjne – innowacyjne sposoby docierania do klientów.
- Innowacje procesowe - udoskonalenia na poziomie efektywności organizacyjnej.
Skontaktuj się